Search This Blog

Wednesday, October 13

sampai bila?

just click close if u dont feel like reading it, done bother at all..

tahu, buat tak tahu. sedar, tapi buat2 tidur. ingat, tapi saje buat alpa ke? ni semua peringatan untuk diri sendiri sbenarnyer, jot it downhere as a reminder for me!
first move : done!
second move: in progress??
third move: in list
fourth move: oh, ada erq???

revolusi=pembaharuan!
jalan revolusi saya=pembaharuan yang berjalan tapi berjalan setempat dan bukannya moving forward!(kesian? memang pun) dan saya admit that!
dulu kat sekolah pkai tudung since darjah enam, masa darjah lima dan ke bawah im a free hair girl..(history let it be as history) dan masa darjah enam pkai tudung pun sebab follow kawan dan ia berlanjutan sehingga naik tingkatan, pegi sekolah pkai tudung tapi kuar outing free hair...
and bila saya diterima masuk UiTM saya masih lagi seorang gadis free hair, until...
i met few friends yang ttbe membantu membuka pintu hati pkai tudung... thnxs to you friends sbb memberi galakan, dan saya memakai tudung memang untuk menutup aurat di kepala.. and ada one author yang turut membantu membuka biji mata :)..bermula semester ketiga saya kini farahin yang memakai hijab di kepala atas niat yang ikhlas~ Alhamdulillah...ada yang pernah tanya, kenapa ttbe pkai tudung, dah apa yang saya boleh jawab? (something yang bermaksud cmni) sampai bila nak buat buta? sambil bla nak buat tak tahu? sampai bila nak biar alpa? kalau tidak bermula bila nak berubah...jadi first step done.!
kalau ikut, saya sebagai muslim dan pernah bersekolah agama biasa(walaupun tak habis) ajaran agama memang telah diajar sejak kecil, dari cikgu and parents kan. maknanyer saya TAHU...
tahu apa yang betul dan apa yang salah, insyAllah...but saya mengaku, im not that good in agama islam itu sendiri dan kadang2 jahil jugak... ):
bila pkai tudung, ada cara pemakaian yang betul kan, part ni nak ingatkan diri sendiri, tahu salah tapi pakai jugak, thu tak betul tapi saya buat jugak...
bila dah bermula, which bagi saya meniarap, sepatutnya kena belajar merangkak.. dan saya belajar sikit2... perbaharui lagi apa yng dah tahu dan perbaiki diri perlahan2... bagi saya, certain things yang macm ni kena ada paksaan sebelum nak dijadikan sesutu yang boleh dipegang kejap!(bagi saya la)belajar apa yang rasa perlu...
bila dan merangkak part nak berdiri-berjalan-berlari ni yang jadi third and fourth move yang sangat penting dah banyak dugaannya...
rasenyer pintu hati dah banyak kali di ketuk, rasenyer akal fikiran dah banyak kali kena simbah dengan air sejuk tapi bila diri sendiri yang tak bukak pintu tu dah tak pernah nak bangun tu yang jadi berjalan setempat! never move on!
Allah tu Maha Mulia, Nabi Muhammad juga sayangkan umatnya.. dan kitalah umatnya...
tapi kita sayang kan mereka tak?(tepuk dada tanya selera) - setiap individu tu berbeza, dan saya juga~
enviroment sangat memainkan peranan penting, bila dah tua bangka macam saya baru nak belajar agama rasa malu, kan? i do feel the shame! tapi lebih baik lambat dari tak pernah langsung...
guidance! perlunya bantuan seseorang untuk membimbing, bukan boleh main aci redah belajar, bila salah kan berdosa,dan untuk membantu revolusi ni, yang wajib tu di dahulukan dan yang sunat tu kena selalu2 buat jugak...dan sekarang tgh berusaha untuk tak meninggalkan yang 5 waktu tuh tapi kadang2 jadi jugak gajah la dinasour la malah tertinggal(atau sengaja ditinggalkan? sbb tahu sbenarnya dah masuk waktu)
bukan senang nak jadi baik, dan tak susah sangat pun nak jadi jahat...
our path our way our route sendiri pilih, bukan orang lain....think wisely...
semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan-Nya
AMIN~

4 comments:

  1. org slalu kate.. "ak xnk jd hipokrit"
    tp smpai ble dowg nk b'pgg pd ayt tu... ble kte paksa sesuatu bnde tu, lme2 kte akn t'biasa sndri.... so lbih baik pd mulenye kte t'pakse pkai tudung n akhirnye kte sndri akn jd selesa...kn? =) peace no war!!)

    ReplyDelete
  2. yup, dan bila dah jadi selesa tu niat pun kena ubah jadi ikhlas, sebab bila dah selesa tapi masih pegang kata orang tu, macam dah jadi tak berapa nak betul je niatnya... sbb bertudung bukn sebab nak tutup kepala jer kan.... :)

    ReplyDelete
  3. kan..kan..kan.... =p

    ReplyDelete