Search This Blog

Thursday, June 9

untitled

urm, entri ni di tulis sebab terbacakan satu entri di coolblog kawan saya, nak jenguk??? picit - picit SINI, ok. Jom mula. (maaf, sebab mungkin sedikit berjela,)

im used to be a girl yang tidak memakai hijab, ada kalanya orang sebut on-off, which kat sekolah saya pakai(tapi sekolah saya tak mewajibkan saya pakai pon) dan di rumah dan keluar jalan-jalan saya bebas mempertonton aurat di kepala. benda ni berterusan sehingga saya masuk U, cuma slightly different is saya memang tak bertudung langsung, pergi kelas, jalan-jalan, bebas-rambut.

until one time, saya berfikir, sampai bila? sampai bila nak ignore? sampai bila nak buat tak endah? dan lepas tu saya buat keputusan untuk berhijab. Penghujung semester 2 betul-betul masa dah start cuti semester... saya cakap dengan emak, "ein nak pakai tudung," (masa tu emak saya juga masih belum bertudung,) dan emak cakap "kalau nak pakai jangan main-main, pakai-bukak-pakai-bukak,", dan saya cakap tak, kali ni betul-betul... dan kali pertama saya berhijab keluar dari rumah bersama kawan-kawan saya, kami pergi ke putrajaya, it does feels a lil bit weird since saya tak pernah bertudung keluar dari rumah... (tp since saya mmg bertudung di sekolah so my friends tak cakap pape since diorang dah bese tengok,)

dan saya sebenarnya bernasib baik, sebab dekat U saya dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang sanagt prihatin, truly speaking, mereka juga adalah antara pendorong untuk saya berubah, cuba untuk menjadi lebih baik..

masuk semester 3, classmate saya ada yang terkejut tengok saya dah berhijab... ada yang pernah bertanya, i cant remember exactly how dia tanya but it sounds something like this, "ein, macam mane boleh bertudung,?.. actually sebelum die tanya dier macam teragak-agak nak tanya so saya dah agak dia nak tanya benda ni, and masa tu saya cakap, "urm... ntahlah," seriously saya memang tak taw nak jawab ape, betul. but now i think saya dah boleh jawab...
'sampai bila nak ignore benda yang Allah dah suruh kan, bukan tak taw Allah tak pernah mungkir janji, bukan tak taw dosa pahala, bukan tak taw syurga neraka, saya rasa semua orang aware of it, (hopefully),'

saya bukan manusia yang baik, itu saya pasti, saya masih merangkak belajar, saya rasa saya masih islam hanya atas nama dan masih memperbaiki apa yang patut, yer betul, slow-slow, perubahan tu tak boleh mendadak nanti tak kekal lama... tapi masa tu tak pernah lambat atau pun tak pernah cepat, jam tak pernah bergerak terlebih had laju atau terlampau perlahan kan, dan masa itu tak menunggu sesiapa, malaikat maut pon tak menunggu untuk tarik nyawa kita.
bagi saya definisi baik itu sendiri sudah cukup berat, bukan senang nak jadi baik... itu pada pandangan saya, dan manusia ni sentiasa melakukan kesalahan.

dari merangkak nak berjalan bukan senang, tak percaya tengok baby yang tengah belajar tu, entah berapa kali die jatuh-bangun-jatuh semula kan, masa nak merangkak pun susah payah die cuba tegakkan lutut, dah berjaya tegakkan pon belum tentu boleh bergerak nak angkat kepala lutut tu, ;') , so, mmg bukan senang...tapi tetap kena cuba.. itu yang pasti!
bertudung, dan seorang muslimah. moga dipermudahkan olehNya, :)

1 comment: