Search This Blog

Saturday, April 7

secretive

assalamualaikum. sabahal al-khair. (selamat pagi)
sample answer for regarding my MGT subject; topic 3

In order to minimize biases perceptual among people one of the way is to improve self-awareness and this can be achieve by learning the johari window which consist of 4 different window. To minimize this biases view of people we need to widen the open area in which we should let others to know us better in many ways. pen to people as we also widen up our communication among people therefore we can reduce our perceptual biases.

dan dalam johari window ni ada secretive area in which part of ourselves yang kita tak nak orang lain tahu. kalau nak improve perceptual biases ni kena kurangkan this area in which just show your secrets to others.

tapi dalam diri sendiri bukan semua boleh tunjuk kan, there are some part in which kita sendiri pon kalau boleh tak nak tahu apatah lagi orang lain.

past, present or future. pasti ada sesuatu yang di masa silam yang memang ingin dipadam dari ingata. dan apa yang jadi sekarang pasti ada sesetengahnya yang kita sendiri belum tahu apa kesannya untuk masa hadapan kita.

tersenyum memang mudah. selain bersedekah ia merupakan kaca perantara wajah dan hati. wajah yang tersenyum bukan bermaksud qalb juga sedang melalui perkara yang sama.
dan yang pasti bila wajah iu sedang bermuram duka qalb itu juga memang sedang melalui perkara yang sama kan.



kita bukan boleh senyum sentiasa sebab kita hanya manusia biasa. tapi cubalah untuk senyum walau terpaksa sebab kalau kita sendiri yang memang tidak mahu bercerita kenapa kita bermurm jadi jangan timbulkan perasaan ingin tahu mereka yang mengambil berat untuk bertanya mengapa kita bermuram. jadi. senyumlah.

No comments:

Post a Comment