Search This Blog

Monday, February 27

learn your lesson

ada orang cakap;
Bad things are always going to happen in life. People will hurt you. But you can't use that as an excuse to hurt someone back.

Lesson should be learn right? Lesson should be something yang dah berlaku dalam hidup. bila ia dah berlaku automatically ia akan jadi sejarah, eventhough it only happened yesterday, or maybe few hours back. benda dah jadi. ia tak boleh nak diputar kembali. kan?

untuk yang akan datang aren't we suppose to make it better. well, mereka cakap sejarah berulang. dan mungkin ianya berulang sebab kita tak jadikannya pengajaran. instead kita jadikan dendam. at the end we tend to do the same things happened to someone else in future. bukan ke itu jadikan kita yang bersalah. dan lepas tu kite tend to blame the past, the history for making ourself macam tu and even worst kita blame the person that we may have hurt because of something yang kita sendiri yang patutnya should be blame for.

ok. how we think computer system is complex, kan computer tu dibuat oleh manusia, diprogram mengikut akal manusia dan ia juga menunjukkan yang kita adalah sesuatu yang complex kan. life is complex too. tapi kita ada garisan penamat. The Hereafter.

blame it first to ourself. fikir dulu kenapa jadi macam tu.
lesson memang sepatutnya dipelajari! bila belajar maksudnya cuba untuk menjadi lebih baik. untuk tidak ulang apa yang tidak sepatutnya. bukan mengulangi benda yang sama ke atas orang lain untuk menunjukkan yang kita mempelajari lesson tu.

oh! bila baca balik, ia macam tunggang langgang. do ignore. coz it is my fault.

No comments:

Post a Comment